Čistenie DPF a FAP filtrov je téma, o ktorej by sa dalo písať a diskutovať celé hodiny. Povedzme si najprv teda niečo o tom, čo to vlastne je DPF/FAP filter.
Čo je vlastne DPF filter?
DPF filter z anglického prekladu Diesel Particulate Filter skrátene DPF, alebo Rußpartikelfilter v nemeckom jazyku je zariadenie určené na filtráciu pevných častíc alebo sadzí z výfukových plynov dieslového (vznetového) motora. DPF filter obvykle odstráni 80% alebo viac sadzí, za určitých podmienok môže dosiahnuť efektivitu takmer 100%.
Z pohľadu životnosti existujú dva typy DPF filtrov. Prvý typ sú tie, ktoré sú na jedno použitie a po naplnení popolom je nutné ich vymeniť za nové ( nieje možné čistenie ani renovácia DPF), no v princípe sa s nimi na slovenskom trhu nestretávame. Druhý typ DPF filtrov sú navrhnuté tak, aby spaľovali nahromadené častice, ktoré sa hromadia priamo vo vnútri DPF. Spaľovanie je buď pasívne alebo aktívne. Pasívne spaľovanie je pomocou katalyzátora, ktorý napomáha k nahrievaniu DPF a tým vypaľuje jeho obsah. Aktívne spaľovanie je vždy za pomoci paliva. Ohrievanie DPF filtra na požadovanú teplotu je riadené za pomoci ECU (riadiaca jednotka) kedy dochádza k tzv. 5 taktu a vstrekovaniu paliva, ktoré horí priamo vo výfukovom systéme, zvyšuje teplotu výfukových plynov a dochádza k spaľovaniu sadzí. Tento proces je známy ako „regenerácia filtra“. Mimochodom, od príchodu emisnej normy EURO 5 (platná od 1.1.2009) sú vozidlá s naftovým motorom vyrobené po tomto termíne povinne vybavené DPF/FAP filrom !!!
Čistenie DPF resp. FAP filtrov sa považuje za súčasť pravidelnej údržby, a musí byť vykonané opatrne, aby nedošlo k poškodeniu filtra. Porucha vstrekovacieho systému alebo turbokompresoru má za následok znečisťovanie filtra naftou alebo motorovým olejom. Aj vtedy sa musí DPF filter mechanicky vyčistiť.
Keďže najmä v meste produkujú naftové motory najviac sadzí, tak úlohou DPF filtra je ich zachytávanie a následne v priebehu regenerácie ich vypaľovanie resp. čistenie DPF filtra. Regenerácia DPF filtra však vyžaduje určité podmienky k jej začatiu a úspešnému priebehu. Tie sú však podmienené najmä vyššou rýchlosťou resp. vyššími otáčkami, určitou dobou počas ktorej by mali byť dodržané, teploty motora a iné. V meste je to prakticky nemožné. Z času na čas je vhodné zajazdiť si mimo mesta, podľa možnosti ustálenou rýchlosťou resp. otáčkami (cca. 2300 ot/min) po dobu aspoň 10 minút. Pravidelné čistenie DPF filtra našou strojovou metódou predlžuje jeho životnosť niekoľkonásobne.
Čo je FAP filter ?
Filter a particules skrátene FAP je zariadenie určené na filtráciu pevných častíc alebo sadzí z výfukových plynov dieslového (vznetového) motora. Používanie FAP filtrov uprednostňuje najmä automobilka PSA. Je to takzvaný aditívny systém aktívnej regenerácie FAP filtra, ktorý k regenerácii používa špeciálne aditívum , čo zabezpečuje regenerácie FAP filtra pri nižšej teplote, ktorá je približne 430°C oproti teplote približne 650°C v klasickom DPF. Aditívum je vyrobené na báze chemického prvku Cér (zn. Ce, kovový prvok patriaci medzi lantanoidy). Aditívum sa volá EOLYS 176 alebo DPX 42, od roku 2010 INFINEUM F7995 alebo EOLYS POWERFLEX. Produktom regenerácie je CO2 a veľmi jemný popolček. Udávaná životnosť FAP filtrov je od 100.000 do 230.000 km. Pravidelné čistenie FAP filtra našou strojovou metódou predlžuje jeho životnosť niekoľkonásobne.
Čo je SCR katalyzátor ???
SCR (Selective Catalytic Reduction) alebo Selektívna Katalytická Redukcia je technológia, ktorá dokáže znížiť emisie výfukových plynov naftových motorov. Táto technológia sa dá použiť iba pri motoroch vybavených zníženou produkciou pevných látok (PM). Pri tejto činnosti znižovania produkcie pevných látok, však dochádza ku zvýšenej produkcia NOx. Túto zvýšenú produkciu NOx dokáže SCR katalyzátor znížiť až o 75-95% ! Ako je to možné? SCR technológia vstrekuje do výfuku kvapalinu bežne známu ako AdBlue, čo je vlastne vodný roztok syntetickej močoviny. Vstrekovaním AdBlue do výfuku sa väčšina NOx pri dostatočnej teplote mení na na vodu H2O a dusík N2 . Technológiu SCR využíva väčšina výrobcov nákladných automobilov, autobusov a poľnohospodárskej techniky. Niektoré motory výrobcov MAN a SCANIA využívajú kombináciu EGR+DPF. Táto technológia sa snaží maximálne obmedziť vznik NOx a zachytávanie pevných častíc priamo v DPF. Nástupom normy EURO 6 však väčšina výrobcov kombinuje technológiu SCR+EGR.
Výhody filtrov
+ automobil plní náročné emisné normy
+ exhaláty opúšťajúce výfukový systém sú takmer bez zápachu a vyditeľnej dymivosti
+ výrazné zníženie emisií pevných častíc
+ regenerácie a vypaľovanie DPF prebieha zväčša pri rýchlosti od 65 km/h, čiže mimo zastaveného územia mesta
Nevýhody filtrov
– zvýšená spotreba paliva pri regenerácii filtrov
– obmedzená životnosť filtra a zvýšené náklady na prevádzku vozidla
– veľmi krátka životnosť filtra pri jazde v meste
– veľmi vysoké ceny nových filtrov
– nesprávne a neukončené regenerácie vedú k poškodeniu filtra a motora
– vyššie riziko riedenia motorového oleja
– vysoké teploty pri regenerácii
Čistenie DPF/FAP/SCR/KAT
Už z čítania na našej stránke a porovnaním metód čistenia si sami vieme logicky zvážiť, ktorý spôsob čistenia filtrov je najúčinnejší. V princípe sú všetky filtre potrebné a nutné, aby vozidlá spĺňali jednotlivé emisné normy. Čistenie a oprava DPF/FAP je v prípade upchatia nevyhnutná a u nás sa vykonáva strojovo. Nezabudnite, že u nás nemusíte z DPF filtra demontovať snímače tlaku alebo teploty. Tieto snímače sú častokrát „zapečené“ tak, že bez poškodenia ich nedemontujete a ich výmena sa pohybuje rádovo v stovkách eur. V prípade potreby Vám vieme DPF filtre u nás aj demontovať a po renovácii spätne namontovať.
Vyčistíme a zrenovujeme všetky DPF filtre pre osobné automobily, dodávky, kamióny, autobusy, stavebnú a poľnohospodársku techniku. Filter pevných častíc zrenovujeme na zariadení, ktoré pracuje s biologicky odbúrateľnými rozpúšťadlami a po čistení ho dokonale vysuší pri nízkych teplotách. Účinnosť obnovy a čistenia je až 98% a dokáže odstrániť aj zvyšky olejov a olejového popolčeka, taktiež zbytky PM10 a iné. Záruku na našu prácu poskytujeme na 24 mesiacov resp. 100 000 km za predpokladu, že spaľovací systém vozidla funguje správne, hlavne vstrekovacie čerpadlo a vstreky, EGR ventil a iné.
…viac koní pre Vaše auto ?
čistenie dpf košice, cistenie dpf kosice, cistenie dpf, cistenie fap, cistenie filtra pevnych castic, čistenie filtra pevných častíc, čistenie filtra pevných častíc košice, cistenie fap, čistenie fap filtra, cistenie dpf filtra, čistenie dpf filtra, čistenie dpf košice, cistenie dpf kosice, cistenie dpf, cistenie fap, cistenie filtra pevnych castic, čistenie filtra pevných častíc, čistenie filtra pevných častíc košice, cistenie fap, čistenie fap filtra, cistenie dpf filtra, čistenie dpf filtra, čistenie dpf košice, cistenie dpf kosice, cistenie dpf, cistenie fap, cistenie filtra pevnych castic, čistenie filtra pevných častíc, čistenie filtra pevných častíc košice, cistenie fap, čistenie fap filtra, cistenie dpf filtra, čistenie dpf filtra, čistenie dpf košice, cistenie dpf kosice, cistenie dpf, cistenie fap, cistenie filtra pevnych castic, čistenie filtra pevných častíc, čistenie filtra pevných častíc košice, cistenie fap, čistenie fap filtra, cistenie dpf filtra, čistenie dpf filtra, dpf cistenie, fap filter cistenie, DPF FAP, čistenie DPF FAP Michalovce, čistenie DPF FAP Rožňava, čistenie DPF FAP Prešov, čistenie DPF FAP Vranov nad Topľou, čistenie DPF FAP Trebišov, čistenie DPF FAP Kráľovský Chlmec, čistenie DPF FAP Veľké Kapušany, čistenie DPF FAP Revúca, čistenie DPF FAP Snina, čistenie DPF FAP Stropkov, čistenie DPF FAP Svidník, čistenie DPF FAP Bardejov, čistenie DPF FAP Spišská Nová Ves, čistenie DPF FAP Gelnica, čistenie DPF FAP Dobšiná